"Zo'n vijftien jaar geleden werd diabetes type 2 bij mij vastgesteld en kwam ik terecht in een wereld waar ik niets vanaf wist. De paar jaar waarin werd geprobeerd om diabetes te negeren, maakten al snel plaats voor rigoureuze, essentiële en dringende controle.
Diabetes is die grote onbekende die in je schoot valt en die absoluut alles verandert, elke dag, voor elke activiteit, en die je moet integreren in elk idee dat je bedenkt...
Medische zorg lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het emotionele luik van het omgaan met deze nieuwe levenspartner is dat veel minder, en toch net zo belangrijk.
Omgaan met diabetes is een persoonlijke reis, maar wel een die helemaal onmogelijk zou zijn zonder anderen! Als ik vandaag kan zeggen dat ik eindelijk vooruitgang boek, dan heb ik dat vooral te danken aan de mensen om me heen.
Een fantastisch endocrinologieteam met een multidisciplinaire aanpak, een luisterend oor en ondersteuning, een nauwkeurig, eenvoudig en geruststellend bloedsuikerbeheer dankzij sensoren, de juiste geneesmiddelen dankzij bijzonder "goed ontworpen" insulines, en sport! Sport, een klein woord dat een serieuze uitdaging voor me inhield.
Dankzij de vereniging " Sport to Change Diabetes" heb ik het plezier ontdekt van het sporten, omringd door zorgzame mensen die een onvoorstelbare steun bieden.
Op het hoogtepunt van elk jaar van training en gezelligheid, pakken we Climbing For Life aan, een mythische klim die een uitdaging vormt voor ieder van ons. De tijd die we erover doen is van geen belang, de enige uitdaging die ons opwindt is het hele team op de top te zien. We klimmen samen met de andere leden en vergezeld door onze partners Abbott en Novo Nordisk, die met ons meerijden, rennen en wandelen, verandert het onvoorstelbare in een groepsoverwinning!
Dit jaar had ik, naast al deze steun, het onbeschrijfelijke genoegen om de Planche des Belles Filles te beklimmen met mijn meest dierbare steun, die elke dag aan mijn zijde staat, zowel in goede tijden als tijdens de meest ingewikkelde... mijn familie! Ze besloten om samen met mij deze sportieve uitdaging aan te gaan, zodat we samen mijn diabetes naar de finish konden dragen. Met tranen in mijn ogen zag ik hoe mijn zoon me kwam ophalen voor de laatste twee kilometer nadat hij zelf over de finish was gekomen, hoe ik mijn dochter uitgeput en ontroerd zag aankomen aan het einde van haar allereerste trailwedstrijd en hoe mijn vrouw en onze jongste dochter van 13 op hun beurt over de finish kwamen na een klim van 18 km zonder hun tempo te laten zakken...
Elke editie van deze beklimming is een concentratie van emoties, die iedereen naar de top brengt met iets wat op magie lijkt. Het podium heeft maar één plek, en elke keer is het solidariteit die daar staat!
Dit jaar is familie voor mij toegevoegd aan dit avontuur. Ik moedig alle families aan om deze momenten met ons te delen!
Als wij de top hebben gehaald, is dat ook dankzij jou, dus aarzel niet om met ons mee te klimmen, je krijgt een bevoorrechte plaats aan onze zijde tijdens de beklimming en op de top."
Patrick