Nicolas, 46 jaar, is leraar lichamelijke opvoeding en amateursporter op hoog niveau. "Pas op mijn 39e werd bij mij diabetes type 1 vastgesteld. Ik vertoonde symptomen zoals snel gewichtsverlies, vermoeidheid en polyurie*. Ik was leraar lichamelijke opvoeding en een groot sportliefhebber: ik heb gevoetbald en deed aan amateurwielrennen op de weg. Ik moest dus snel leren omgaan met mijn ziekte, ook tijdens het sporten."
"Ik besefte al heel vlug hoe belangrijk het is om waakzaam en je bewust te zijn van je ziekte. Zo ging ik heel strikt leven en het gaf me veel zelfkennis. Wat anderen zien als een handicap, is voor mij een kracht geworden", vertelt Nicolas, die na een jaar capillaire metingen overschakelde naar het FreeStyle Libre-systeem.
Vandaag fietst Nicolas drie keer per week 40 tot 90 km, met een gemiddelde snelheid van 30 km/uur. Zo verbruikt hij 3.000 tot 5.000 kcal. Daarnaast waagt hij zich aan verschillende uitdagingen: soms virtueel en soms reëel, zoals 'Climbing for Life'.
Persoonlijke tips van Nicolas
- Voor het sporten: neem een stevig ontbijt, aangepast aan de inspanning die je gaat leveren. Hiervoor bereken je de inname van koolhydraten.
- Ga na hoe het met je conditie gesteld is en mediteer mindful.
- Tijdens het sporten: scan elk uur. Dat kan eenvoudig met je smartphone en FreeStyle Libre, zelfs terwijl je aan het fietsen bent. "Het is even gemakkelijk als van je drinkbus drinken."
- Pas je suikerinname aan en kies het type koolhydraten op basis van de waargenomen glucosegehalten.
- Neem zo nodig opnieuw suikers in via een drankje of gel. Het voordeel van de continue glucoseopvolging is dat het sneller kan en in een kleinere hoeveelheid, en dus ook minder lang duurt.
- Elk uur: eet 60 g vast voedsel met koolhydraten, eiwitten en zout, en drink minstens 500 ml water of isotone vloeistof.
- Zorg voor rehydratatie na het sporten en eet tragere suikers (zoals een banaan).
- Analyseer je prestaties, het aantal calorieën dat je hebt verbruikt en je conditie.
- Let tijdens de nacht die volgt vooral op je bloedsuikerspiegel, je conditie enz.
"Wie voluit wil leven met diabetes, moet strikt te werk gaan en zichzelf goed kennen. In die mate dat het een dagelijkse gewoonte wordt. Die striktheid en zelfkennis zijn bovendien onmisbaar om op hoog niveau te kunnen sporten. Mijn diabetes is dan ook mijn sterkte geworden, een krachtig wapen wanneer ik aan sport doe."
Tips van Nicolas voor beginners
Heb je diabetes, maar wil je toch op een ietwat 'serieuze' manier gaan sporten?
- Werk dan eerst aan je uithoudingsvermogen. Dat is de basis van elke sportactiviteit. Begin met joggen of snelwandelen.
- Versterk tegelijk je spieren.
- Houd je glucosegehalte in de gaten tijdens het sporten en ga achteraf na hoe je lichaam reageert. Zo houd je daarna gemakkelijker je diabetes onder controle wanneer je intensiever gaat bewegen.
- Wat met kinderen en adolescenten? Ook zij kunnen aan sport doen! Stel de vraag zeker aan je zorgverlener in het bijzijn van je ouders. De puberteit wordt uiteraard gekenmerkt door hormonale schommelingen en alles kan dan heel snel veranderen ... Schakel dus gerust een professionele coach in die ervaring heeft met diabetes.
"Amateursporten zijn absoluut haalbaar en heilzaam voor mensen met diabetes. Met technologische tools zoals de FreeStyle Libre-sensor kun je sporten zoals iedereen. Het feit dat je jezelf goed kent en nauwgezet opvolgt, is zelfs een voordeel!", benadrukt Nicolas.