Luc schakelde over op de FreeStyle Libre 3 💛

GETUIGENIS van Luc1,
Diabetes type 1 sinds zijn twaalfde

-

« (...) Ik kan op elk moment mijn glucoseresultaten en -trends bekijken op mijn smartphone. (...) »

Bij de veertigjarige Luc werd diabetes vastgesteld op zijn twaalfde. "Het was mijn oma die tijdens de vakantie merkte dat ik enorm veel dronk en plaste, en opperde dat ik misschien diabetes had. Een paar dagen later kreeg ik de diagnose te horen en werd ik behandeld in het kinderziekenhuis op de afdeling van professor Dorchy. Zo begon voor mij een nieuw leven ..."
Tot op 32-jarige leeftijd werd het dagelijkse leven van de voetbalgekke tiener, en daarna van de volwassene die zijn weg probeerde te vinden, gekenmerkt door capillaire bloedsuikermetingen, insuline-injecties, hyper- en hypoglykemische aanvallen, medische consultaties, neerslachtige periodes en de zin om op te geven. "Mijn vingers zijn zodanig gehavend door de capillaire metingen dat ik er geen gevoel meer in heb. Ik kan zonder pannenlappen een schaal uit de oven halen zonder ook maar iets te merken", legt Luc uit. 

Overstap naar de sensor

Zijn overstap naar interstitiële glucosemetingen met behulp van de FreeStyle Libre-sensor in 2015 was dan ook een heuse mijlpaal. "Gedaan met de injecties, de tas vol materiaal die ik steeds moest meesleuren en de ziekenhuissfeer die mijn leven domineerde. Ik kon mezelf scannen en het resultaat aflezen op een compacte en gebruiksvriendelijke meter. Er waren echter beperkingen en soms praktische problemen: de sensor was relatief groot en dik, hij bleef niet altijd goed plakken enz. Ik herinner me bijvoorbeeld dat ik net mijn sensor had vervangen toen hij loskwam terwijl ik uit mijn auto stapte, die op een smalle parkeerplaats stond. Of toen hij door de verandering van klimaat bij mijn terugkeer van vakantie niet goed meer bleef plakken. Soms deed de naald van de sensor 's nachts pijn, wanneer ik op mijn zij sliep. Ik moest mezelf ook leren kennen wat betreft de schommelingen van de interstitiële metingen, want er is een vertraging van 5 tot 15 minuten ten opzichte van een capillaire meting. En ik mocht niet vergeten om mezelf te scannen. Ik geef toe dat ik me soms schaamde voor mijn ziekte en dat ik de aanbevelingen niet zo goed opvolgde. Daarnaast heb ik echt geworsteld om de geschikte insuline te vinden. Ik denk dat ik ze allemaal heb geprobeerd. Ik had ook genoeg van de neerbuigende opmerkingen van mijn baas of collega's, als ik te laat kwam omdat ik 's ochtends een ernstige hypoglykemie had gekregen.”

Oktober 2023: overstap naar de FreeStyle Libre 3

"Ik ben erg geïnteresseerd in medische innovaties en ontwikkelingen. Ik was dan ook op de hoogte van de lancering van de FreeStyle Libre 3 in Canada en hoopte dat hij hier snel beschikbaar zou zijn. Tijdens mijn laatste doktersbezoek bracht ik dit ter sprake en toonde mijn interesse. Begin oktober had ik een afspraak om eindelijk over te stappen op continue glucosemeting met de FreeStyle Libre 3. Toen ik zag dat die niet groter was dan een muntstuk van vijf cent, kreeg ik tranen in mijn ogen. Ik ben dan ook een emotioneel type. Dat komt door mijn diabetes (lacht). Ik kan op elk moment mijn glucoseresultaten en -trends bekijken op mijn smartphone. Zelf heb ik het alarm niet geactiveerd, omdat het me te angstig maakt, maar het is in sommige gevallen zeker nuttig. Ik slaap goed, zonder pijn in mijn arm. Als ik dan toch een minpuntje moet noemen: ik vind het vervelend om een foutmelding te krijgen bij een sterke daling van mijn glucosewaarden. Als ik een hypoglykemie heb, lijkt het signaal weg te vallen en krijg ik het verzoek om het over 10 minuten nog eens te proberen. Gelukkig heb ik geleerd om mezelf in te schatten en mijn lichamelijke symptomen te herkennen bij een hypoglykemie!
Vast staat dat ik probleemloos aan de FreeStyle Libre 3 gewend geraakt ben en dat ik er dolgelukkig mee ben. Hij geeft me zelfs zin om opnieuw aan mijn gezondheid te werken. Ik ben weer gaan voetballen en heb besloten om me niet te laten overmannen door stress, een belangrijke oorzaak van een verstoorde bloedsuikerspiegel!”

Woordenschat:

Capillaire glucosemeting: meting van het bloedglucosegehalte door analyse van een druppel bloed die verkregen wordt via een vingerprik.

Hypoglykemie: te lage bloedsuikerspiegel; hyperglykemie: te hoge bloedsuikerspiegel.

Interstitiële glucose: suikergehalte dat aanwezig is tussen de lichaamscellen.

Referenties & disclaimers

De bovenstaande informatie is niet bedoeld om te worden gebruikt voor een medische diagnose of behandeling, noch om professioneel medisch advies te vervangen. Raadpleeg je arts of een gekwalificeerde zorgverlener over je gezondheid en de juiste medische behandeling. Individuele symptomen, situaties en omstandigheden kunnen variëren.

1. Deze getuigenis is op 17 oktober 2023 mondeling verzameld en ook door een extern agentschap getranscribeerd. De geïnterviewde persoon ontving geen producten of vergoeding in ruil voor zijn eerlijke mening en productbeoordeling.

Raadpleeg uw zorgverlener. Neem geen medische beslissingen alleen.

Het FreeStyle Libre 3-systeem is beschikbaar in België sinds juli 2023. Zoals bij elke productlancering moet Abbott bevoorradingskanalen kiezen voor elk van zijn producten. De FreeStyle Libre 3-sensoren zijn momenteel alleen beschikbaar in ziekenhuizen met een conventie voor diabetes type I (groep A). Bespreek dit met uw zorgverlener. Voor meer informatie over de FreeStyle Libre 3, ga naar https://www.freestyle.abbott/be-nl/products/freestyle-libre-3.html.

Voor andere vragen kunt u ook contact opnemen met onze klantendienst op het telefoonnummer 0800 167 72 in België en 8002 54 87 in Luxemburg (maandag tot vrijdag van 8.30 u. tot 17 u.), of u kunt een e-mail sturen naar adc.customerservice.belux@abbott.com.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Loading...