Nadat hij voor zijn gezondheid zelf weer actief was gaan sporten, besloot Eric een opleiding tot coach te volgen en andere mensen met diabetes te begeleiden op georganiseerde wandeltochten. Hij vertelt over de weg die hij heeft afgelegd en geeft waardevol advies.
De 61-jarige Eric, een leidinggevende in de automobielindustrie, kreeg negen jaar geleden te horen dat hij diabetes type 2 had. Hij was er zich van bewust dat hij zijn lichaam de laatste jaren te veel had verwaarloosd: door het werk, de stress, zijn kinderen die intussen tieners waren enz., had hij het zo druk dat hij het sporten had opgegeven en vaak op restaurant ging. Hij beslist dan om weer te gaan bewegen, neemt een fitnessabonnement, koopt een mooie fiets en volgt nauwgezet de behandeling die zijn arts heeft voorgeschreven. Zijn vrouw, die zelf overgewicht had, stuurt hun eetgewoonten bij: ze volgen voortaan een mediterraan dieet. "In het begin was ik erg gemotiveerd en ging ik om de twee dagen naar een fitnessles of hardlopen op een loopband. In het weekend maakte ik lange fietstochten. Het was me zelfs gelukt om een van mijn zoons mee te krijgen, wat me uitdaagde. Ik viel een paar kilo af en voelde me een stuk fitter dan voorheen", legt Eric uit. "Maar ik moet toegeven dat ik, naarmate de maanden en jaren verstreken, minder regelmatig naar de fitness ging. Mijn werk nam veel van mijn tijd in beslag, de kinderen waren intussen het huis uit ... En hoewel we gezond bleven eten en ik me aan mijn behandeling hield, kwam ik weer bij en was vooral mijn diabetes niet goed meer onder controle. Ik moest meermaals van behandeling veranderen en wat meer op mijn bloedsuiker letten. Toen kwam covid. Ik raakte erg snel besmet, op het werk denk ik, voordat er vaccins beschikbaar waren. Ik was er vreselijk aan toe. Ik lag op intensieve zorgen en was bijna in coma geraakt. Ik heb de dood echt van dichtbij gezien ... Achteraf was ik ook erg ziek na mijn vaccinaties. Ik kreeg te horen dat dit te maken had met mijn ziektes (ik lijd aan een auto-immuunziekte en diabetes type 2) en mijn overgewicht."
Dat is het moment waarop Eric beslist om zijn gezondheid echt in handen te nemen. Op advies van zijn arts combineert hij twee intense cardiosessies per week in de fitness met een rustigere, maar regelmatige fysieke activiteit. Hij krijgt waardevol advies van een coach en ondervindt gezonde groepsdruk door zich in te schrijven voor lokale activiteiten die worden aangeboden door ‘Sport sur ordonnance’*.
"Ik ben het belang van degelijke begeleiding gaan inzien, net als de waarde van groepsactiviteiten om me te motiveren. Toen kreeg ik al snel zo'n voldoening van bewegen dat het een echt plezier werd, en daarna bijna een verslaving. Ik had elke dag mijn uur wandelen of joggen nodig, en mijn fietstochten werden elk weekend langer en langer. Ook mijn gezondheid werd beter. Ik verloor vet en kreeg meer spieren, mijn conditie verbeterde aanzienlijk en mijn diabetes was veel beter onder controle. Ik moet daarbij vermelden dat ik ook goede uitleg had gekregen over hoe ik mijn voeding en lichaamsbeweging moest aanpassen om een te grote daling of stijging van mijn bloedsuiker te voorkomen. Ik besteedde er extra aandacht aan, omdat ik vaak samen fietste met een vriend die diabetes type 1 heeft, en daar rekening mee moet houden tijdens de trainingen."
Eric merkt dat de mensen van zijn leeftijd die hij kent, geen gezonde levensstijl hebben. Op zijn zestigste beslist hij daarom actie te ondernemen om anderen in beweging te krijgen. Hij doet navraag en volgt een opleiding tot coach** voor sportieve wandelingen. Hij krijgt een kleine vergoeding van het ziekenfonds om in zijn regio "J'ose la marche active"-programma's te organiseren. "Daarnaast bied ik nordicwalking- en fietsactiviteiten voor diabetici aan in mijn regio. Ik stem ze af op hun niveau, en ik geef vooral ook informatie over alle goede redenen om te bewegen voor de gezondheid en praktisch advies", vervolgt hij met een knipoog.