De impact van FreeStyle Libre op de geestelijk welzijn

GETUIGENIS van Fritz,
diabetes type 1
Ambtenaar bediende, 62 jaar oud1

-

"Diabetes tast mijn levenskwaliteit aan. FreeStyle Libre maakt het comfortabeler."

Enkele jaren geleden hoorde Fritz na een bloedonderzoek heel onverwacht dat hij aan diabetes type 1 lijdt. Hij had dit niet zien aankomen, maar begreep wel ineens waar bepaalde symptomen vandaan kwamen: grote dorst, tintelende vingers, minder goed zien … Na een jaar prikken hoorde hij over FreeStyle Libre. De beslissing was snel genomen.

Geschrokken.

De diagnose was wel een shock. Ineens werd ik geconfronteerd met een ongeneeslijke ziekte. Het had ook gevolgen voor mijn levensstijl. Ik dronk graag een pintje2. Dat kon ineens niet meer. Suiker ook niet. Da’s wel even wennen. Ook op mijn sociaal leven heeft het een impact. Maar het positieve is dat ik misschien gezonder leef dan vroeger.

Atypisch.

Omdat ik al 59 was toen ze diabetes bij mij vaststelden, waren ze verwonderd dat het type 1 was. Want dat komt meer voor op jonge leeftijd. Ik ben dus een atypisch diabetesgeval. (lacht) Dat heeft me wel aangezet om wat over diabetes te gaan lezen. Zo ben ik weer wat wijzer geworden.

Zwemmen zonder problemen3.

Dat je die sensor op mijn arm ziet, belet me niet om korte mouwen te dragen. Als iemand vraagt wat het is, grap ik wel eens dat ik dat draag als alternatief voor een enkelband. (lacht) De sensor blijft goed zitten. Ik ga er elke week mee zwemmen. Nooit problemen gehad.

Dagelijkse impact.

De FreeStyle Libre heeft zeker een impact op mijn geestelijk welzijn, omdat ik meer op mijn gemak ben. Ik kan op elk moment controleren. Ook op beroepsvlak brengt het meer comfort mee. Zo hoef ik een vergadering niet meer te verlaten om te meten. Continue controle op een eenvoudige manier; dat is het, kort samengevat!

Referenties & disclaimers

De verstrekte informatie is niet bedoeld als vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg uw arts of gekwalificeerde zorgverlener met betrekking tot uw toestand en de juiste medische behandeling. Individuele symptomen, situaties en omstandigheden kunnen verschillen.

We raden aan om de sensor op de achterkant van de bovenarm te plaatsen. Voor meer informatie en advies over hechting en plaatsing van de FreeStyle Libre-sensor, zie hier onze memo's en video's.

1. Deze getuigenis is in 2020 mondeling verzameld en ook door een extern agentschap getranscribeerd. In totaal werden 20 Nederlandstaligen of Franstaligen ondervraagd.
Raadpleeg uw zorgverlener. Neem geen medische beslissingen alleen.

2. Alcoholmisbruik is gevaarlijk voor de gezondheid. Drink met mate.

3. De sensor is waterbestendig tot 1 meter diep. Houd de sensor niet langer dan 30 minuten onder water.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Loading...