Mijn smartphone is mijn personal coach geworden📱 

GETUIGENIS van Jessica,
diabetes type 2, 61 jaar oud1

-

We spraken af met Jessica, 61 jaar en lid van de vereniging patient-expert.be, die vertelde over haar dagelijkse leven met de FreeStyle Libre.

Jessica heeft al zo'n 5 jaar insulineafhankelijke diabetes type 2. 

« Het is bijna 20 jaar geleden dat diabetes type 2 bij me werd vastgesteld. Sindsdien werd ik op de traditionele manier behandeld, eerst met methotrexaat en daarna, door de jaren heen, met verschillende geneesmiddelen. Ongeveer 5 jaar geleden vertelde mijn dokter me dat mijn diabetes alsmaar erger werd en dat overwogen moest worden om over te stappen op een behandeling met insuline. Dat kwam voor mij als een enorme schok, omdat ik mijn hele jeugd lang geconfronteerd ben geweest met het beeld van mijn vader, die insuline moest inspuiten, en zijn dagelijkse leven, dat enorm verstoord werd door deze behandelingen: zichzelf prikken, de teststrookjes, de injecties die hij aan zichzelf moest toedienen, zijn verminkte vingers, zijn stemmingswisselingen na een suikerrijke maaltijd, de voortdurende stress om een hypo te krijgen, de feestjes en sportactiviteiten die hij zichzelf verbood of die mijn moeder hem verbood ... Eerlijk gezegd maakte het me zo bang dat ik in eerste instantie weigerde over te stappen op insulinetherapie. Ik wilde liever een onbezorgd leven leiden dan me te behandelen. »

In diezelfde periode komt Jessica's leven op zijn kop te staan: haar man vecht tegen longkanker en een van haar kleinzoons is hyperactief en vraagt veel aandacht van zijn ouders, die ze zoveel mogelijk probeert te helpen. Zozeer zelfs dat ze vergeet voor zichzelf en haar lichaam te zorgen. De kilo's komen erbij tot op het punt dat ze overgewicht krijgt. 

« Het was toen dat mijn man, die aan de beterhand was, het belang van lichaamsbeweging begon in te zien en me vroeg om samen met hem te trainen: hij wilde zorg dragen voor zijn gezondheid door aan lichaamsbeweging te doen, maar wel in mijn gezelschap. Hij wilde niet kiezen tussen de twee. Dat was zijn manier om zijn liefde voor mij uit te drukken. Het leek me onmogelijk om een actief leven, fysieke uitdagingen en een insulinebehandeling te combineren. »

Maar dat was buiten het doorzettingsvermogen van haar man gerekend, die informatie opzocht op het internet, conferenties bijwoonde, Jessica vergezelde naar haar arts en samen met de diabetesverpleegkundigen een behandeling en monitoring met de FreeStyle Libre voor haar opstartte.

« Intussen gebruik ik zonder problemen mijn FreeStyle Libre 2, die continu de glucosewaarden in het interstitiële vocht meet2, zonder dat dit onoverkomelijke inspanningen in mijn dagelijkse leven vergt. Ik heb geleerd te leven op het ritme van de trendpijlen van mijn glucose. Sinds kort gebruik ik dit systeem in combinatie met een app op mijn smartphone die een alarm geeft bij een hypo of hyper3. Dat heeft me verlost van mijn stress en angst. Ik scan mijn sensor, lees mijn glucoseresultaat meteen af op mijn telefoon en kan vooruitplannen, zodat ik me zonder zorgen kan verheugen op een fietstocht, een wandeling of een salsales. Mijn leven ziet er bijna doodnormaal uit! »

Jessica heeft sindsdien heel wat tools en applicaties ontdekt en geïnstalleerd op haar smartphone4, en ze kan inmiddels niet meer zonder: ze zoekt fiets- of wandelroutes op, houdt haar aantal stappen, hartslag en verbrande calorieën in realtime bij, heeft alarmen ingesteld zodat ze niet vergeet zich te hydrateren, suiker in te nemen of zichzelf te scannen wanneer ze sport enz. « Mijn smartphone is mijn persoonlijke coach geworden. Hij houdt me in beweging voor mijn gezondheid, maar wel in alle veiligheid en altijd in nauw contact met mijn zorgverleners. Ik ben dolgelukkig dat ik zo de behandeling van mijn ziekte kan combineren met een gezond leven van hoge kwaliteit. »

Jessica's belangrijkste boodschappen

• Praat ronduit en eerlijk met je zorgverleners over je aarzelingen om van behandeling te veranderen.
  • Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van behandelingen, glucosemeetsystemen, technologische hulpmiddelen enz.
  • Overwin je weerstand tegen verandering of tegen het leren van nieuwe technieken.
  • Zwelg niet in ziekte en gebruik het niet om beweging of sport te vermijden.

Referenties en disclaimers 

De bovenstaande informatie is niet bedoeld om te worden gebruikt voor een medische diagnose of behandeling, noch om professioneel medisch advies te vervangen. Raadpleeg je arts of een gekwalificeerd zorgverlener over je gezondheid en de juiste medische behandeling. Individuele symptomen, situaties en omstandigheden kunnen variëren.

We raden aan om de sensor op de achterkant van de bovenarm te plaatsen. Voor meer informatie en advies over hechting en plaatsing van de FreeStyle Libre-sensor, zie hier onze memo's en video's.

1. Deze getuigenis is op 16 mei 2023 mondeling verzameld en ook door een extern agentschap in juni 2023 getranscribeerd. De geïnterviewde persoon ontving geen producten of vergoeding in ruil voor haar eerlijke mening en productbeoordeling.

Raadpleeg uw zorgverlener. Neem geen medische beslissingen alleen.

2.  Voor de scan zijn geen teststrips nodig. De kalibratie van het FreeStyle Libre-systeem gebeurt rechtstreeks in de fabriek. Vingerprikken zijn nodig als de glucosemetingen en -alarmen niet overeenkomen met uw symptomen of verwachtingen.

3. 70 mg/dL is het standaard lage glucosewaarde, maar kan worden ingesteld tussen 60 mg/dL en 100 mg/dL. 240 mg/dL is het standaard hoge glucosewaarde, maar kan worden ingesteld tussen 120 mg/dL en 400 mg/dL.

4. De FreeStyle LibreLink-app is alleen compatibel met bepaalde mobiele apparaten en besturingssystemen. Raadpleeg de compatibiliteitsgids voor meer informatie over apparaatcompatibiliteit voordat u de app gebruikt. Het gebruik van FreeStyle LibreLink vereist registratie bij LibreView. 

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Loading...